Owsianka z amarantusa z suszoną morelą, daktylami, żurawiną i pistacjami

środa, 26 marca 2014

Nawiązując do hasła "Środa to mała sobota!" postanowiłem pokazać Wam trzy proste przepisy na doskonałe śniadania, które można wykonać nawet w środku tygodnia, mając niewiele czasu do dyspozycji. Oto pierwszy z nich:
Owsianka z amarantusa to miseczka pełna zdrowia na dobry poranek. Nie można wyobrazić sobie bardziej pysznego, pożywnego i bogatego w odżywcze składniki śniadania. Doskonała kompozycja owoców suszonych, mleka kokosowego i karobu nadaje jej niepowtarzalny smak, a mieszanka pięknych kolorów w misce cieszy oko. Co więcej, przygotowanie jej nie zajmie Wam więcej niż 10 minut.
Amarantus, czyli inaczej szarłat wyniosły, to jedna z najstarszych uprawianych na świecie roślin; wraz z komosą ryżową stanowił podstawę żywienia Inków i Azteków. Nie zawiera glutenu, bogaty jest w żelazo, wapń, magnez, błonnik oraz witaminy A, D, E i C. Zawartość skwalenu opóźnia procesy starzenia się. Melasa z karobu dodaje przyjemnego słodkiego czekoladowego aromatu i stanowi cenne źródło magnezu, żelaza, wapnia, potasu, fosforu oraz witamin z grupy B. Mleko kokosowe jest pełne składników odżywczych, ma właściwości lecznicze oraz niezwykle korzystny wpływ na skórę, włosy i paznokcie. Suszone owoce to również cenne źródło witamin i minerałów. Morele regulują ciśnienie i opóźniają starzenie dzięki beta-karotenowi. Daktyle wspomagają trawienie, dodają energii i działają korzystnie na wzrok. Żurawina działa korzystnie na układ wydalniczy, jest źródłem witaminy C i działa antybakteryjnie. Pistacje zawierają dawkę luteiny, witamin z grupy B i działają korzystnie na poziom cholesterolu. Czy może być coś zdrowszego na dobry początek dnia?

Składniki (dla 2 osób):
  • 1/2 szklanki płatów z amarantusa (polecam użyć również komosy ryżowej)
  • 1/2 szklanki mleka kokosowego
  • 1/2 szklanki mleka ryżowego (lub innego roślinnego)
  • 2 łyżki melasy z karobu (ewentualnie syropu klonowego/z agawy/miodu)
  • laska cynamonu (lub wanilii)
  • kilka suszonych moreli
  • kilka suszonych daktyli
  • garść suszonej żurawiny
  • garść siekanych, niesolonych pistacji
  • świeże owoce (ewentualnie, do dekoracji)

Przygotowanie:

Do garnka wrzucamy laskę cynamonu, zalewamy mlekiem kokosowym oraz ryżowym i doprowadzamy do wrzenia. Wsypujemy amarantus. Gotujemy na małym ogniu przez 5-7 minut. W tym czasie siekamy morele i daktyle. Po ugotowaniu wyjmujemy cynamon i wlewamy melasę. Dodajemy morele, daktyle oraz żurawinę. Wszystko mieszamy. Przekładamy do dwóch salaterek i obsypujemy pistacjami. Wcinamy od razu, popijając szklanką ulubionego soku.


Wersja ekspresowa (w 3 minuty)

Jeśli chcemy zyskać na czasie, można użyć również amarantusa ekspandowanego i po prostu zalać go gorącym mlekiem, podgrzanym uprzednio z cynamonem, a następnie wymieszać z pozostałymi składnikami.






Śniadanie TYMBARK

*Wpis bierze udział w akcji "Szklanka soku do śniadania" organizowanej przez markę Tymbark.

Zainteresował Ciebie ten wpis? Zobacz również:

4 komentarze

  1. Uwielbiam bezglutenowe śniadania, dzięki nim pokochałam suszone owoce :)
    Świetna propozycja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło to słyszeć! Ja właśnie jestem na etapie odkrywania zdrowych alternatyw dla popularnych płatków, od których byłem uzależniony :D.

      Usuń